Selecteer een pagina

Ik sport graag. Vier keer per week hengst ik aan zware gewichten om mezelf sterker te maken. Dat kost energie. Wat betekent dat ik flink wat moet eten om die energie te leveren. En ik moet goed eten om volledig te herstellen, anders zie ik geen progressie.

Omdat ik veel eet, en het liefst gezond, prep ik veel van mijn maaltijden. Om het weekend maak ik zo’n tien maaltijden. Dan houd ik vier maaltijden over in twee weken waarbij ik zelf kook of ergens anders eet.

De tien maaltijden bedenk ik van tevoren en de ingrediënten bestel ik online bij de AH.

Er zijn een paar redenen waarom ik graag prep:

  1. Ik weet precies wat ik eet (in calorieën en macro’s)
  2. Het bespaart mij tijd (één keer koken, tien dagen avondeten)
  3. Het bespaart mij geld (minder waste)

Als jij een fanatiek sporter bent of wilt afvallen kan mealpreppen een positieve impact hebben. Maar ook als je niet elke avond wilt koken en tijd + geld wilt besparen.

Over macro’s en calorieën

Ik begon met mealpreppen toen ik tien kilo wilde afvallen. Elke calorie wordt dan berekend en gewogen. Van elke maaltijd weet ik zo de hoeveelheid calorieën.

Maar ik ga dan een stapje verder. Omdat ik op kracht train, is de verhouding tussen mijn vetten, eiwitten en koolhydraten ook belangrijk.

Nu komt de nerd even naar boven. In een spreadsheet houd ik per maaltijd bij wat de macro’s zijn en de hoeveelheid calorieën.

9-prepmeals-macros

Eén keer uitzoeken en ik kan een volgende keer makkelijk kiezen uit de maaltijden die mij goed zijn bevallen. Ik hoef dan niet opnieuw alles te berekenen.

Hoe bespaart dit geld?

Tijd

Allereerst bespaart me dit tijd. Ik hoef maar een keer in de twee weken boodschappen te doen. En dat doe ik dan online. Voorheen deed ik elke week boodschappen. Ga er vanuit dat een bezoekje op de fiets naar de supermarkt zo’n 30 minuten kost. Dat is dan toch ½ uur x 52 = 26 uur per jaar wat je bespaart.

Dan kook ik nu om de twee weken ongeveer 2 uur. Of 52 uur per jaar. Zou ik elke dag koken, dan kost mij dat 365 x ½ uur = 182 uur.

In totaal per jaar een besparing van 26 + (182 – 52) = 156 uur per jaar. Vier volledige werkweken.

Deze tijd kan ik nu besteden aan werk of ontspanning. Als koken voor jou ontspanning is – top. Ik vind het leuk als ik de tijd er voor kan nemen, maar 10 van de 14 dagen kook ik sowieso dus niet.

Geld

Een paar bronnen die ik online vind zeggen dat mensen in ontwikkelde landen een food waste van 30% hebben (sommige bronnen zeggen zelfs meer).

Een voordeel van mealpreppen is dat je van tevoren precies weet hoeveel je nodig hebt van elk ingrediënt. Dus:

  1. Ik bestel wat ik nodig heb, er blijft niks over
  2. De porties zijn afgemeten, dus bereid eten gaat altijd op

Dit bespaart mij blijkbaar 30% aan eetbare boodschappen. Mijn AH bestellingen zijn altijd rond de €150 per maand voor mij alleen. Hier zit ook non-food bij, maar dat is een klein aandeel.

Side-note 1: voor ontbijt en lunch koop ik ook per twee weken in. Dit prep ik niet, maar is exact wat ik gebruik. Zou ik als een gemiddeld persoon in een ontwikkeld land omgaan met eten, dan zou ik ongeveer €500 per jaar extra uitgeven aan waste.

Side-note 2: de geprepte maaltijden gaan in prepbakjes gekocht bij http://musclemeat.nl/. Deze bakjes kunnen in de vriezer. Full disclosure: de vriezer kost €50 per jaar om aan te hebben.

Side note 3: ik bespaar niet echt op mijn eten. Ja, ik houd rekening met bonus en koop wat ik nodig heb. Maar ik vind goed eten belangrijk en koop voornamelijk biologisch eten. Mijn AH-lijstje ziet er dan ook vaak zo uit:

9-ah-lijstje

Ideeën opdoen

Meestal maak ik twee verschillende maaltijden. Dus vijf maaltijden X en vijf maaltijden Y. Dit kan zo simpel zijn als de ene maaltijd met kip te doen en de ander met gehakt. Of met andere groentes.

Vaak ga ik online op zoek naar ideeën voor maaltijden. Er zijn inmiddels een standaard aantal maaltijden die ik graag bereid. Deze maaltijden voldoen aan de vier g’s: goed, gemakkelijk, gezond, goedkoop.

De site die ik het meest gebruik om ideeën op te doen: http://www.budgetbytes.com/.

Laat eens zien dan?

Voor de documentatie maak ik regelmatig even een foto’tje van het resultaat. Dat ziet er dan zo uit.

img_0938

Gehakt, broccoli, rijst

img_1034

Gehakt, mix van groente, krieltjes

img_0517

Thais gerecht: kip, mix van groente, ei en rijst

img_0536

Bruine rijst noodles, broccoli, kip, ei

img_0625

Chicken pad thai

img_0964

Volkorenpasta met kip en twee soorten saus + groente