Selecteer een pagina

Een woord vooraf: geld verdienen met een webshop doe je niet zomaar. Ook al is het voor erbij, onthoud dat alles tijd en energie kost. Things worth having don’t come easy.

Ik heb acht jaar ervaring met het helpen van online ondernemers. Ook heb ik drie webshops gehad, waarvan twee verliesgevend. Ook heb ik mijn ouders geholpen een winstgevende webshop op te zetten. Kortom: ik heb enige ervaring.

In dit artikel geef ik een aantal tips. Allereerst waarom een webshop wellicht een goede keus is voor jou. Maar ook waar je op wilt letten bij het starten van een shop. Geld verdienen met een webshop is zo eenvoudig nog niet.

Is een webshop de oplossing?

Goed. Je wilt een side-business. Of je wil een online business starten om uiteindelijk van te leven. Allereerst moet je bepalen of een webshop voor jou geschikt is. Ik zet hieronder een aantal voor- en nadelen van een webshop.

Voordelen:

  • Je bepaalt zelf je werktijden
  • Volledige vrijheid in assortiment, design en marketing
  • Als je werkt met dropshipping heb je weinig kosten
  • Het is schaalbaar

Nadelen:

  • Marges zijn vaak laag, waardoor veel werk nodig is om winst te maken
  • Je hebt klanten, dus ook de noodzaak voor klantenservice
  • Verkoop je een makkelijk verkrijgbaar product, dan heb je ook veel concurrentie
  • Alles dat je verkoopt kan uiteindelijk door een grote shop worden verkocht, waar je wellicht niet tegen op kunt boksen
  • Je krijgt te maken met techniek, analyse en online marketing, dit moet je liggen

Als je al hebt besloten dat de voordelen bij je passen, denk vooral goed na over de nadelen van het runnen van een webshop.

Als je nu al weet dat je geen zin hebt in, of tijd hebt voor klantenservice, zet dan vraagtekens bij je keuze. Misschien wil je meteen een medewerker of klantenservice inhuren, dat kan natuurlijk. Maar houd hier dan rekening mee in je keuze en je budget.

Een webshop succesvol maken is een marathon, geen sprint. Je moet bereid zijn om maandenlang in het rood te staan, voordat je überhaupt winst gaat zien. Sowieso heb je een design nodig, een platform en zul je producten moeten inkopen (als je niet met dropshipping werkt).

Nog niet ontmoedigd? Heel goed. Dan heb je, ondanks de nadelen, besloten dat de voordelen belangrijker zijn. Vanaf hier ga ik je wat tips en lessen der ondernemerschap geven om te zorgen dat je niet dezelfde fouten maakt als ik.

Wat is je why?

Ok. Even een stapje terug. Als je ik vraag “waarom wil je een webshop starten” en je antwoord is “om geld te verdienen”, en er komt geen en, dan is dat een rooie vlag.

Als geld je enige motivatie is, dan is de kans groot dat je niet succesvol wordt. En ook als word je succesvol in terms of geld, dan is het maar de vraag of je je dan ook succesvol voelt. Ik was eens bij een lezeing van Piet Hein Eek. Hij sprak de wijze woorden:

“Het ergste wat je kan gebeuren is dat je succesvol wordt met iets dat je niet leuk vindt om te doen. Want daar ben je dan de hele dag mee bezig.”

Je hebt een why nodig. Dit kan slaan op de business, je producten of misschien zelfs een volgende stap die je wilt bereiken, waar een webshop een middel voor is.

Voorbeelden: ik start een webshop…

  • … in biologische kaas, omdat ik het welzijn van koeien belangrijk vind.
  • … in high-end wijn, omdat ik een wijnsnob ben en het leuk vindt om de beste wijnen te verzamelen en aan te bieden aan mede wijnsnobs.
  • … in fair-trade chocola, omdat ik de slavernij in cacao wil tegengaan
  • … in innovatieve producten, omdat ik start-ups fantastisch vind en hun producten een verkoopkanaal wil bieden
  • … in Friese klompen, omdat ik de Friese cultuur belangrijk vind en mense over de hele wereld hier kennis mee wil laten maken
  • … in Nederlands snoepgoed, omdat ik Nederlandse expats de kans wil geven om Nederlands snoep te kunnen kopen

Bekijk bovenstaande why’s en zet tegen elk van deze antwoord het antwoord “omdat ik geld wil verdienen”. Wie denk je dat de meeste kans heeft om succesvol te worden – de persoon die het voor het geld doet, of de persoon die een intrinsieke why heeft?

Wat is jouw why? Ja, je wilt wat extra geld verdienen, maar waarom juist met een webshop? En waarom met deze producten? Ik wil niet je bubble bursten, maar als je niet een goed antwoord hebt, denk dan serieus na over je keus om een shop te starten met de door jou gekozen producten.

Heb je een goede why? Kudo’s voor jou. Volgende stap: targets.

Start niet zonder een target

Deze zul je vaker horen: zonder een doel bereik je niks. Dit geldt twee kanten op. Als je niet een doel hebt, werk je ook niet naar iets concreets toe. Andersom geldt dat je nooit het gevoel hebt een succesje bereikt te hebben.

Dus: wat is je target? En dan hebben we het over geld. Omzet of winst. En maak het smart.

Mogelijke antwoorden:

  • Ik wil over een jaar € 1000 per maand winst maken
  • Over twee jaar wil ik € 100.000 omzet per jaar doen met 10% winstmarge
  • Over vijf jaar wil ik een miljoen omzet doen, winst maken zie ik vanaf daar wel

Geen antwoord is per se goed of fout. Het ligt aan jouw doel. Zolang je maar niet een webshop start zonder dit doel duidelijk te hebben.

Bij voorkeur zet je je doel om naar een prognose per maand en ook per kanaal. Dus maak een spreadsheet waarin je per maand zet hoeveel omzet je uit elk kanaal wilt halen. Voor dit blog gaat dit wat te ver, maar hier is voldoende informatie online voor beschikbaar. Google bv op “business case e-commerce”.

Een webshop runnen zonder webshop

Huh, wat?

Je kunt tegenwoordig ook een e-commerce business runnen zonder een eigen webshop te hebben. Wat een tijd leven we in, niet?

Je kunt jouw producten verkopen op:

  • Bol.com (informatie)
  • Amazon (informatie)
  • Etsy (voor handgemaakte of vintage goederen)
  • Ebay
  • Marktplaats

Heb je dus geen zin in het beheren van een eigen platform? Of geen zin in marketing? Dan zijn er ook mogelijkheden om je producten via andere sites te slijten.

Wat zijn mijn eigen lessen?

Tijd voor wat reflectie op mijn eigen webshops.

Webshop 1

Mijn eerste webshop starte ik toen ik 25 was. Ik werkte voor een e-commerce bureau en wilde een eigen speeltuin. De shop moest draaien om een product dat niet vergankelijk was, niet trendgevoelig en niet duur in inkoop.

Waar ik mee kwam? Kaarsen.

Mijn eerste shop was kaarsenshop.com. Het begon met een dropshipping deal. De leverancier regelde de logistiek. Zo kon ik mij concentreren op de marketing.

En dit liep aardig. Er bleef geen winst over, door de zware pakketjes en relatief lage marge, maar dat vond ik niet erg. Ik had een business.

Lessons learned:

  • Verzending is a bitch. Hoge kosten, weinig onderhandeling.
  • Dropshipping is ook niet goedkoop
  • Je hebt een relatief hoog gemiddeld orderbedrag nodig om winstgevend te zijn

Webshop 2

“Er moeten meer dure producten in de shop”, was mijn conclusie. Met kaarsen ging dat niet lukken. Die liggen overal in de schappen en zijn niet bijzonder genoeg. Dus ik kocht voor €4000 mijn eigen kaarsen in en vulde mijn assortiment aan met bijzondere woningaccessoires, veelal duurzaam.

De shop veranderde van kaarsenshop.com naar drooma.nl.

Hier ging het mis. Ik had niet genoeg assortiment om impact te maken. Ook waren de producten te bijzonder, waardoor er geen zoekvolume op zat. Ik verkocht dus alsnog alleen maar kaarsen.

Lessons learned:

  • Je productaanbod moet daadwerkelijk naar gezocht worden (of je moet als webshop al veel bezoek hebben)
  • Een klein assortiment in een brede productgroep is niet goed. Of blijf in je niche of ga voor massa.

Webshop 3

Third time’s a charm.

Ik ging alleen een webshop starten onder deze voorwaarden:

  • Niet afhankelijk zijn van een enkele leverancier
  • Weinig opslagruimte nodig
  • Bij voorkeur producten verzendbaar via briefpost
  • Minimaal 50% marge

Ik ben begonnen met het uitschrijven van allerlei producten die hieraan voldoen. Batterijen, pennen, luxe potloden, luxe aanstekers, speelkaarten, et cetera.

Het idee dat bleef hangen? Zeep. Ik kwam een succesvolle ondernemer online tegen die zelf zijn zeep maakte en verkocht via Etsy. Dat leek mij ook wel wat.

Samen met mijn vriendin hebben we honderden zepen gemaakt. Deze verkochten we op Evarita.nl en in onze Etsy shop. Alle zeep was biologisch en de helft ook zonder etherische geurolieën. Een heel puur product.

En het was een succes. Ons magazijn was letterlijk 1 m2. Eén grote stellingkast hadden we nodig. Het logistieke proces? Een briefpostdoosje vouwen en naar de brievenbus lopen. Ook de marge was goed, gezien we zelf de basisstoffen inkochten via diverse leveranciers.

Uiteindelijk zijn we gestopt met de shop niet primair om financiële redenen. Mijn vriendin ging opnieuw studeren en ik was fulltime freelance marketeer.

We kwamen op het punt dat we al onze producten gecertificeerd moesten worden. Dit zou zo’n €40.000 kosten, plus €2.000 voor elk nieuw product dat we bedachten. En we zouden officieel een externe keuken moeten huren voor de productie. Dat werd ons wat te veel werk en geld voor iets dat niet onze primaire zaak is.

Lessons learned:

  • Je kunt succesvol zijn met iets heel simpels
  • Goede voorbereiding in de why en what zijn goud waard
  • Als je iets verkoopt waar je achter staat en trots op bent, is de marketing een stuk leuker en makkelijker

Twee gefaalde shops en een succesverhaaltje. Nu ben jij aan zet. Heb je helder waarom je een shop wilt staten. En wat je target is?

Verdien Geld Met Een Webshop: Is Het De Juiste Keuze? (Deel 1/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Welke Producten? (Deel 2/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Wat Is Je Unfair Advantage? (Deel 3/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Pak Je De Marketing Aan? (Deel 4/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Zorg Je Voor Groei? (Deel 5/5)