Selecteer een pagina

Marketing is: jouw product of shop tonen aan je doelgroep. Klinkt niet zo moeilijk, toch?

Maar toch maken mensen het vaak moeilijker dan het is. Of denken er juist te makkelijk over. Val je in één van deze doelgroepen? Dan is dit je geluksdag. Dit artikel komt uit de pen van een marketeer met acht jaar ervaring. En ik ga je helpen.

Moet ik een marketingplan schrijven? Hoe dan?

Ik raad je absoluut aan om een marketingplan te schrijven. En als je denkt aan de ellende die dit met zich meebracht tijdens je studie, wees gerust. Dit keer gaat het om een echte business, jouw business. Dan is het leuker.

Maar hoe dan?

Een jaar heb ik gewerkt voor een webshop in kinderkleding. Tijdens dat jaar heb ik een vrij uitgebreid marketingplan geschreven. Jouw geluk is dat ik het hele proces heb gedocumenteerd en in vijf blogposts heb gezet. Deze vind je op mijn marketingblog: http://www.edwindijkstra.com/b/een-marketingplan-schrijven-een-handleiding/

Heb je echt geen zin om een marketingplan te schrijven en wil je gewoon beginnen? Dat kan. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik geef je in ieder geval een introductie tot online marketing en een aantal kanalen die je tot je beschikking hebt.

Meet zoveel mogelijk

Wat je ook gaat doen, zorg dat je alles meet. Dit is cruciaal. Het mooie van online business is ook dat het meeste gewoon meetbaar te maken is.

Google Analytics

Wat je dus sowieso wilt doen is een Google Analytics account maken. En in Analytics schakel je dan ‘E-commerce bijhouden’ in. Volg de stappen uit het Analytics blog.

5-google-analytics-webshop

Wat je hier ziet zijn alle kanalen met bijbehorende statistieken en omzet.

Waarschijnlijk moet je in je shop ook ergens je Analytics-code toevoegen. Als je een eigen systeem gebruikt van een webbouwer, vraag hen dan om je e-commerce code te implementeren.

UTM-codes

Als je van plan bent veel te doen met Facebook, samenwerkingen met blogs of e-mail marketing, dan wil je weten wat UTM-codes zijn.

Een UTM-code is een stukje tekst dat achter een URL staat. Dat ziet er zo uit:

edwindijkstra.com/?utm_source=nieuwsbrief1&utm_medium=email&utm_campaign=voorbeeld

Deze source, medium en campaign vind je vervolgens weer terug in Google Analytics.

Werk je dus veel samen met blogs? Dan kun je als source het specifieke blog opgeven en als medium “blogs”. Als je dan in Analytics het medium “blogs” filtert, zie je direct alle bezoeken, omzet en conversie vanuit al jouw blog-acties.

Hier maak je UTM codes: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=nl. Let wel: de meeste e-mailsoftware, maar ook Adwords kan automatisch UTM codes genereren.

Welke kanalen zet je in?

Hieronder krijg je een basisuitleg van de kanalen die leiden tot verkeer op je shop. Deze informatie is er om te te prikkelen. Voel je je geprikkeld? Duik dan vooral verder in de materie!

Organisch verkeer

Als iemand in Google zoekt naar “Grote Teddybeer” en jouw URL staat in de zoekresultaten, dan is er de kans dat deze persoon op jouw link klinkt. Dit noemen we een organische bezoeker. Of een bezoeker uit de onbetaalde zoekresultaten.

Wat natuurlijk iedereen wil die Grote Teddyberen verkoopt, is op de eerste positie te staan in Google. En ook jij moet nadenken over op welke zoektermen jij wilt gaan scoren. Heb je dit kanaal goed voor elkaar, dan heb je in principe gratis verkeer.

Allereerst moet je weten hoe het algoritme werkt van Google. In het kort zijn dit de drie zaken die op orde moeten zijn:

  • Techniek. Je shop moet technisch goed in elkaar zitten.
  • Content. Tekst, afbeelding en video zijn zaken die Google beoordeelt op kwaliteit. Hoe beter je content, hoe hoger de relevantie voor de bezoeker en hoe hoger Google je beoordeelt.
  • Autoriteit. Hoe meer relevante websites naar jou linken, hoe meer autoriteit jij krijgt voor Google.

Deze drie zaken zijn weer onderverdeeld in honderden kleine ranking factoren. Als je meer over de ranking factoren wilt lezen, volg dan deze link: https://moz.com/search-ranking-factors

Wil je meer lezen over zoekmachineoptimalisatie? Volg dan de beginnersgids van Moz: https://moz.com/beginners-guide-to-seo

Verwijzend verkeer

Als je gaat samenwerken met blogs, ga je bezoekers krijgen via deze blogs. Dit noemen we verwijzend verkeer. Met mijn zeepshop was dit een strategie die wij hanteerden. Onze producten gaven we weg aan bloggers of we organiseerden een winactie. Zo kregen wij publiciteit en bezoek. Het blog had iets leuks te delen met de lezers.

Om verwijzend verkeer te krijgen zijn er een paar strategieën. Hieronder wat ideeën

  • Publiceer uitdagende en kwalitatieve content op je eigen site. Als jij iets bijzonders hebt te melden, pikken externe sites dit op en gaan naar je linken.
  • Heb je iets nieuws te melden? Publiceer persberichten of zoek contact met de media.
  • Vraag leveranciers of je een quote / review mag aanleveren voor op hun site, met daarbij natuurlijk een linkje naar jouw shop.
  • Organiseer een winactie met een magazine.

Social media

Wie je doelgroep ook is, ze bevinden zich op een social media platform. Natuurlijk is Facebook bij iedereen bekend, maar ook Instagram, Snapchat, Vine en Twitter zijn platformen waarop je los kunt gaan met je marketing.

Waar het om draait op social media is interessante content delen en de interactie met je doelgroep zoeken. Te vaak zie ik ondernemingen op Facebook platte links delen die naar hun site verwijzen.

Erger nog zijn die irritante winacties. Het enige wat je daarmee bereikt zijn nieuwe likes van mensen die nooit iets bij je gaan kopen. En eigenlijk ook niet geïnteresseerd zijn in je normale Facebook content. Het gevolg is dat je interactie daalt en Facebook jouw berichten minder gaan tonen aan je fans, waaronder ook je echte fans.

Wat wil je dan wel delen op social media? Hier wat ideeën:

  • Interessante video’s, bijvoorbeeld waarin je een product uitlegt of tips geeft.
  • Vragen aan je doelgroep, waardoor jij informatie wint en de doelgroep zich betrokken voelt.
  • Nieuws uit je branche, dat interessant is voor je doelgroep.
  • Een blik achter de schermen. Zo voeg je persoonlijkheid toe.

Betaald zoekverkeer

Als je in Google zoekt, zie je bovenin advertenties staan. Bezoek hieruit noemen we betaald zoekverkeer.

Het systeem waarmee je je campagnes beheert heet Google Adwords. Hoe het werkt is: je vult een zoekterm in en stelt daar een CPC (Cost Per Click) in. Het CPC is het maximale dat jij voor één klik wilt betalen. Vervolgens schrijf je een advertentie die je wilt vertonen en that’s it.

De realiteit is dat Google Adwords vrij makkelijk op te zetten is, maar lastig is om goed te doorgronden. Dat is weer goed voor mij, gezien ik freelance marketeer ben en campagnes voor diverse ondernemingen beheer.

Als je denkt “dit is te eng” of “dit is te duur”, dan adviseer ik je niet je daardoor uit het veld te laten slaan. Uiteindelijk is de berekening vrij eenvoudig.

Reken eens uit wat een klant jou waard is. Bijvoorbeeld één klant zal twee keer per jaar iets kopen ten waarde van € 100. Dan kun je de waarde van je klant op € 200 zetten.

Als je 25% marge hebt, betekent het dat je € 50 per klant mag uitgeven voor je verlies maakt. Als je onder de 25% marge zit, maak je in principe winst. Dit is even heel kort door de bocht, maar een goed startpunt.

Ik raad je aan, voor je start, je in te lezen in hoe Adwords werkt. Dit is je startpunt: https://support.google.com/adwords/

Als je een webshop hebt, wil je sowieso een Google Shopping campagne overwegen. Al je producten stuur je met een feed naar Adwords. Tot op productniveau kun je een CPC instellen. Dit zijn extreem relevante advertenties. De zoeker weet namelijk al welk product hij wil en ziet direct jouw afbeelding en prijs.  

E-mail

Een van de meest onderschatte bronnen is toch wel e-mail. Het wordt vaak als moeilijk gezien, of duur, of confronterend. Je stuurt toch een brief van jouw hand rechtstreeks naar een klant.

Maar dit laatste is juist wat e-mail zo effectief maakt. Als iemand jouw e-mail leest, heb je de aandacht. En iemand heeft dan al op je bericht geklikt, dus die persoon is al geïnteresseerd.

Er zijn twee manieren om met het kanaal e-mail om te gaan die ik je wil adviseren om te overwegen.

Nieuwsbrieven

Allereerst natuurlijk de nieuwsbrief. Hoe vaak je een nieuwsbrief moet sturen, kan ik je niet vertellen. Ik raad je aan dit te testen. Mijn advies is vaak: zolang je relevant bent, kun je zo vaak mailen als je wilt.

Er zijn bedrijven die elke maand mailen en bedrijven die elke dag mailen. Zoek uit wat voor jou werkt.

Het belangrijkste met nieuwsbrieven is: wees relevant. En wees vooral niet saai. Zorg voor content dat waarde toevoegt, dat korting geeft die de moeite waard is en winacties waarbij je daadwerkelijk iets bijzonders kunt winnen.

Automation

Je hebt je vast wel eens ergens aangemeld, waarna je een periode lang een serie van e-mails krijgt. Dit noemen we e-mail automation. En dit kan heel sterk zijn.

Stel: jij verkoopt make-up. Als iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief, of iemand wordt klant bij jou, dan wil je ‘top of mind’ blijven. Vervolgens krijgt deze persoon elke week een mail van je. Elke mail bevat een make-up tip, met subtiele links naar producten in je shop.

Deze serie van e-mails hoef je maar één keer te maken. Iemand die op de lijst komt, krijgt automatisch altijd jouw series met tips. Dat is toch briljant? Dat is e-mail automation.

Wil je snel en gratis beginnen met e-mail? Overweeg dan een tool als Mailchimp.

Verdien Geld Met Een Webshop: Is Het De Juiste Keuze? (Deel 1/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Welke Producten? (Deel 2/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Wat Is Je Unfair Advantage? (Deel 3/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Pak Je De Marketing Aan? (Deel 4/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Zorg Je Voor Groei? (Deel 5/5)