Selecteer een pagina

“Als je webshop online is, dan begint het werk pas”, zei een collega van mij wel eens. En dat is waar. Het voelt misschien als een enorme bevalling, het opzetten van je shop. Van concept, naar branding, naar systeemkeuze, naar producten uitzoeken naar teksten schrijven, testen en dan live.

Maar dan begint het spel pas. Je hebt nog niks verkocht op dit punt. Sterker nog, je staat in de min. Geld zit in voorraad, tijd zit in content. Tijd om dit terug te verdienen.

In dit artikel geef ik je wat tips om door te groeien met je shop.

Stuur op statistieken

Het aller-aller-belangrijkste is: stuur op statistiek. Feiten doen er toe. In statistieken duiken is het meest belangrijk, maar ook vaak het minst interessant voor ondernemers. Want die hebben weinig geduld, maken snel beslissingen en zijn snel afgeleid. Ik ook, hoor. Maar ik weet hoe belangrijk statistieken zijn en dwing mezelf om statistisch nieuwe kansen te vinden.

Dus. Hoe doen we dat?

Ik help je een eindje op weg. Hier heb je vijf zaken die je in Google Analytics wil checken om groeimogelijkheden te vinden.

#1. Koop soortgelijke producten in van bestsellers

Ken je de 80/20 regel? Deze zegt dat 80% van de output komt uit 20% van de input. Dit zie je ook bij webshops. Vaak doen 20% van de producten 80% van de omzet. Dit betekent ook dat je focus wilt leggen op die 20% van je producten die de meeste omzetpotentie hebben.

In mijn eerste webshop kaarsenshop.com zag je dit ook.

6-omzet-80-20-regel

Nooit had ik gedacht dat de druipkaarsen het zo goed zouden toen. In dit tijdframe zie je dat de 80/20 regel ook geldt. De druipkaasen, en theelichthouders als categorie waren erg populair.

Wat ik deed met die informatie? Ik kocht meer kleuren theelichthouders in en breidde later het assortiment ook uit met andere merken theelichthouders, waar meer marge op zat.

Overigens raakten de druipkaarsen uitverkocht bij de leverancier op een gegeven moment. Uit Duitsland wist ik een leverancier te vinden voor nieuwe druipkaarsen, maar de kwaliteit was slecht. Mocht je een shopje willen starten in druipkaarsen, grote kans dat je wat kunt verdienen. Maar vindt maar eens een leverancier.

Kijk ook in jouw statistieken. In het e-commerce rapport vind je jouw verkochte producten. Zie je hier trends in? Bepaalde categorieën producten die goed verkopen? Bepaalde merken?

Vervolgens kijk je bij je leveranciers of je meer kleuren, variaties of andere merken van deze producten in kan kopen. Onthoud: 80/20.

#2. Optimaliseer de pagina’s met de meeste bezoekers

Als je je webshop wilt verbeteren, is het misschien lastig om te bepalen waar je start. Vervolgens doe je maar wat jou goed lijkt. Dit is waarschijnlijk niet het beste plan.

Je wilt dat gene optimaliseren waar je de meeste impact uit haalt. Als in: de meeste euro’s.

Een goed punt om te starten is door te kijken welke pagina’s het beste bezocht worden. Alles dat je hier verbetert, zal door de meeste mensen ervaren worden.

6-analytics-populaire-paginas

Hier zie je een lijst van de best bezochte pagina’s van mijn eerste shop. Natuurlijk is de homepage goed vertegenwoordigd, evenals de checkout.

Dan zie je dat er drie categorieën goed scoren die allemaal rustieke kaarsen bevatten. Blijkbaar is hier interesse in. Dit zijn de pagina’s waar geld te halen valt. Als ik hier de tekst, afbeeldingen en sortering van producten optimaliseer, kan ik waarschijnlijk extra omzet genereren.

#3. Schrijf extra content voor de pagina’s met de hoogste paginawaarde

In Analytics vind je bij de inhoudsrapporten een kolom Paginawaarde. Deze waarde rekent de omzet terug naar het unieke paginabezoek van deze pagina. Dus hoe hoger de waarde, des de waardevoller is deze pagina voor je business.

6-analytics-waarde

Je hebt wel genoeg data nodig om hier relevante keuzes in de te maken. Des te meer paginaweergaven, des te betrouwbaarder de data.

Voor het beeld heb ik een screenshot toegevoegd. Als ik nu puur op basis van deze informatie mijn pagina zou moeten verbeteren, zou ik beginnen bij de stompkaarasen. Deze pagina’s lijken voor de meeste omzet te zorgen.

#4. Verbeter de content voor de pagina’s met de hoogste bounce rate

De bounce rate is het percentage van de bezoekers die niet verder dan één pagina komt. Ofwel: het percentage van de bezoekers die direct afhaken.

Hoe hoger de bouncerate, des te slechter voor je business. Ten eerste ben je die bezoekers kwijt, maar ook Google kijkt mee. Als iedereen direct weer van je shop gaat, is je landingspagina blijkbaar niet heel relevant. Dit kan weer meetellen voor je positie in de zoekmachines.

Je wilt dus een zo laag mogelijk bouncepercentage. Kijk in je inhoudsrapporten bij bestemmingspagina’s. Hier vind je de lijst van de pagina’s waar mensen het meest op binnenkomen.

Pak de pagina’s met de hoogste bounce rate en kijk wat de oorzaak kan zijn. Misschien zit er een fout op de pagina. Misschien mist er tekst. Misschien staat er te veel tekst. Misschien zit er geen verwijzing in naar andere pagina’s.

Optimaliseer de pagina’s en houd de bounce rate in de gaten. Werkt hetgeen dat je hebt toegepast? Pas dit dan ook op de andere pagina’s toe.

#5. Schrijf betere paginatitels voor pagina’s met lage CTR

Naast Google Analytics heb je ook nog Google Search Console of Webmaster Tools (link). Hier vind je nog meer data over je shop.

Sowieso is het handig om je aan te melden voor Webmaster Tools, omdat je informatie krijgt over eventuele problemen met indexatie bijvoorbeeld. Maar ook zie je per zoekopdracht en per pagina je CTR.

6-search-console

Hierboven zie je het aantal organische klikken, de gemiddelde CTR en de data van de homepage.

Wil je meer klikken uit de organische resultaten? Dan wil je hoger ranken. Maar ook de CTR doet er toe. Stel 1000 mensen zoeken op een product van jou. Als je jouw CTR van 2% naar 2,2% optimaliseert, betekent dit 100 extra bezoekers.

Growth hacking

Heb je geen budget? Kijk je op tegen de vele uren die gemoeid zijn met groei? Verdiep je dan eens in Growth Hacking. Veel startups growth hacken zich naar snelle groei. Ook jij kunt dat. Je moet alleen creatief zijn in je aanpak.

Dropbox wist growth hacking slim in te zetten door gebruikers te belonen met extra opslagruimte als ze voor nieuwe gebruikers zorgden. Ik weet nog dat ik een Adwords campagne ben gestart voor Dropbox met daarin een link met mijn eigen referral code. Elke referral leverde mij 250mb gratis ruimte op. In 2010 was dit super. Ik had zo’n 20 referrals op mijn naam staan, ofwel 5gb aan gratis opslagruimte.

6-dropbox-invites

Uit mijn mail.

Dit is growth hacking. Buiten de traditionele paden om flinke impact creëren en zo te groeien. Ik kan je ook het boek Growth Hacker Marketing aanraden. Dit boek(je) staat vol tips en voorbeelden.

Plan je tijd

Je hebt maar 24 uur in een dag. En als je een webshop runt moet je het urgente van het belangrijke weten te scheiden. Urgent kan zijn dat je nog een aantal onbeantwoorde mails hebt. Belangrijk is dat je shop groeit.

Mijn advies om je tijd goed te plannen. Wat voor mij werkt is om bepaalde tijdblokken te blokkeren voor marketing. Dus in mijn Google Agenda blokkeer ik bijvoorbeeld maandag 09.00 – 12.00 voor marketing.

Plan je niet je marketingwerk in je agenda, dan is er de kans dat je het niet doet. Omdat iets anders belangrijker lijkt te zijn op dat moment, of omdat je het vooruit schuift.

Wees creatief

Marketing is niet een vast stappenplan volgen. Durf creatief te zijn en vindt nieuwe kansen in de markt. Gebruik ook vooral jouw strenghts. Ben je goed in design? Maak een infographic. Ben je goed met tekst? Ga gastbloggen. Ben je goed in analyse? Duik in Analytics en maak een lijst van verbeterpunten.

Blijf up-to-date

Online marketing en e-commerce zijn branches die in beweging zijn. Je wilt dan ook actueel blijven met je kennis.

Dit is hoe ik dat doe:

  • Ik heb zo’n 25 – 40 blogs die ik interessant vind
  • Deze lees ik via RSS in The Old Reader
  • Regelmatig ga ik naar events als SMC050 om mij bij te laten praten

Probeer ook in jouw expertise bovenop de actualiteiten te zitten. Hoe sneller jij nieuwe technieken of ideeën kunt implementeren, des te beter je edge is.

THE END

Dit is het einde van de vijfdelige serie “Verdien Geld Met Een Webshop”. Hopelijk heb ik je op weg geholpen. Let wel: dit is geen complete how-to guide, maar meer een opstapje. Het is aan jou om dieper in de materie te duiken en jouw eigen plan van aanpak te formuleren.

Good luck!

Verdien Geld Met Een Webshop: Is Het De Juiste Keuze? (Deel 1/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Welke Producten? (Deel 2/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Wat Is Je Unfair Advantage? (Deel 3/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Pak Je De Marketing Aan? (Deel 4/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Zorg Je Voor Groei? (Deel 5/5)