Selecteer een pagina

Wat heb jij dat je concurrentie niet heeft? Wat onderscheidt jou? Waarom gaat jouw webshop beter werken dan de rest? Ofwel: wat is jouw Unfair Advantage?

Unfair advantage is een voordeel dat jij hebt ten opzichte van jouw concurrentie. En dat moet iets zijn dat niet eenvoudig kopieerbaar is of gekocht kan worden.

Geef eens wat voorbeelden

  • Tesla had als unfair advantage dat Elon Musk een groot privévermogen had dat ingezet kon worden.
  • Apple had al een team met ervaring in eigen hardware én software voordat ze met de iPhone op de markt kwamen.
  • Netflix heeft als unfair advantage dat ze het hele proces van productie tot vertoning bij de consument in handen hebben, dus niet compleet afhankelijk zijn van derde partijen.

Het kan ontmoedigend zijn om een nieuwe shop te starten en alleen maar succesvolle concurrentie om je heen te zien. Google wordt al gedomineerd. Er zijn Facebookpagina’s van vergelijkbare shops met tienduizenden likes. Jij krijgt geen inkoopkorting, omdat je geen volume draait.

En dat is waarom je juist wilt focussen op waarom je wel gaat slagen. Hieronder vind je een aantal ingangen waar je jouw unfair advantage uit kunt halen.

Informatie

Een sterk unfair advantage kan informatie zijn. Dit kan zowel op het productaanbod slaan als de marketing ervan. Mijn unfair advantage is bijvoorbeeld dat ik sinds 2007 actief in de online marketing en e-commerce sector werk.

Heb jij een diepgaande kennis van jouw product? Of je branche? Gebruik dit. Verkoop je bijvoorbeeld tafeltennistafels? En je zit al 15 jaar op tafeltennis? Deel je ervaringen. Maak je informatie persoonlijk. Laat met video zien hoe alles werkt en wat jouw ervaring is met je producten.

Misschien zit je net als mij meer in de marketing. Of in techniek. Misschien weet je precies hoe instagram werkt om je doelgroep te bereiken. Of doe je al jaren de e-mailmarketing voor het bedrijf waarvoor je werkt.

Schrijf gewoon eens op welke informatie jij beschikt dat je kunt inzetten voor jouw webshop. Zeker weten dat je nieuwe ideeën krijgt, meer vertrouwen in je kunnen krijgt of simpelweg meer rust gaat ervaren.

Obsessie

Elon Musk had flink wat vermogen na de verkoop van twee bedrijven, waaronder PayPal. Maar hij heeft ook al zijn centen moeten stoppen in Tesla om het van ondergang te redden. Op Youtube vind je een documentaire over deze periode van Tesla.

De beste man was multi-multi miljonair. Hij had een eiland kunnen kopen en geen fuck hoeven doen voor de rest van zijn leven. Maar hij had een idee. Het zou wel aardig zijn om een elektrische auto te maken voor de massa.

Dat idee groeide tot iets dat ging knagen. En dat groeide tot een obsessie. Elon Must had zo’n obsessie waardoor hij harder werkte dan wie dan ook. En meer risico durfde te nemen dan wie dan ook in de industrie. En dat is uiteindelijk wat hem heeft gebracht tot waar hij nu is.

Wat is jouw obsessie? Dit kan business zijn. Dit kan jouw product zijn. Dit kan ook breder zijn, bijvoorbeeld een obsessie met biologisch eten. Start een shop in biologisch houdbaar eten en je kunt je ideeën letterlijk verkopen aan heel Nederland.

Gebruik je obsessie in je business. Vooral als je start en nog klein bent, heb je de mogelijkheid om je obsessie te vertalen naar hoe je webshop voelt. Je persoonlijkheid is je visitekaartje. Dit is iets dat de grote shops missen.

Geografische omgeving

Dit is eentje waar je misschien niet direct aan denkt. Maar zelfs iets willekeurigs als je geografische omgeving kan je helpen in je business.

Levering

Zit je bijvoorbeeld in het midden van Nederland? Dan kun je waarschijnlijk het snelst leveren naar elke plaats in Nederland. Helemaal nu same-day-delivery populair wordt, zal je een voordeel hebben.

Zit je juist in de buurt van Duitsland? Ik heb meerdere keren gehoord van ondernemers die hun pakketjes naar Duitsland brengen om te verzenden. Internationale post is flink goedkoper met Duitse postorderbedrijven. Ook pakketjes verzenden naar Duitsland wordt zo veel goedkoper. Doe hier je voordeel mee.

Lokale concurrentie

Als je een webshop hebt, betekent dat niet dat je lokaal niet je voordeel kunt halen. Zo had ik mijn mijn zeepshop deals met lokale winkels. Zij verkochten mijn zeep, wat mij geld én merkbekendheid opleverde. Zelfs had ik voor een winkel op Schiermonnikoog zeep op maat gemaakt.

Ook heb je natuurlijk de mogelijkheid om zelf te bezorgen in de buurt. Wellicht kun je gratis of met korting leveren in je eigen regio. Of misschien is er de mogelijkheid om een afhaalpunt of winkel te openen.

Personeel

Zit je in de randstad, dan heb je veel gewalificeerd personeel in je regio. Zit je in het Noorden, dan heb je goedkoop personeel. Elk voordeel heb z’n nadeel. Of andersom, eigenlijk.

Doe je voordeel met je locatie en personeel. Als webshop-eigenaar heb je, als je serieuze ambities hebt, sowieso logistieke medewerkers nodig. En later misschien ook marketeers. Zit je rond Groningen stad, dan heb je goedkope krachten voor het inpakken en briljante jonge krachten voor je marketing. Gebruik dit in je voordeel.

Netwerk

De kracht van mijn netwerk heb ik altijd onderschat. Ik deed zelfs nooit actief aan netwerken. Maar toen ik voor mezelf begon, merkte ik dat hier echt een unfair advantage lag. In de loop der jaren had ik toch voor veel mensen gewerkt en met veel mensen een biertje gedronken. En dit leidt nog steeds tot zakelijke voordelen.

Maak voor jezelf eens een lijst met mensen en bedrijven die je kent die in jouw voordeel kunnen werken. Wellicht ken je iemand die jouw coach kan zijn. Misschien ken je een briljante inkoper. Misschien heb je een neef die bij een bedrijf werkt waar jij graag de producten zou verkopen?

Ondernemers is hustlen. Hoe hoger je doelen, des te meer hustle nodig is. Gebruik dan ook je netwerk waar je kan. Vind jouw unfair advantage en leverage dit maximaal in je business.

Verdien Geld Met Een Webshop: Is Het De Juiste Keuze? (Deel 1/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Welke Producten? (Deel 2/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Wat Is Je Unfair Advantage? (Deel 3/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Pak Je De Marketing Aan? (Deel 4/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Zorg Je Voor Groei? (Deel 5/5)