Selecteer een pagina

Dus, je gaat een webshop starten? Goed voor jou. In dit artikel ga ik je wat ideeën geven over welke artikelen wel en niet bij je passen. Vooral gaan we het hebben over waar je op wilt letten bij het kiezen van je productaanbod.

Heb je wat met het product?

Nee, je hoeft niet een grootgebruiker van biologische kaas te zijn om het te verkopen. Maar het helpt wel als je kunt uitleggen wat voor voer de koe heeft gekregen.

Mensen gaan je vragen stellen over je product. Waar is het van gemaakt? Hoe is het geproduceerd? Hoe lang gaat het mee? Hoe moet ik het bewaren? Wat als er wat kapot gaat?

Als je niet elke dag tegen je klantenservice wilt opkijken, kies dan niet voor een product waar je niks mee hebt.

Naast de vragen die je over je producten zult krijgen, wil je het ook gewoon leuk vinden om te verkopen. Zo hebben mijn ouders een webshop in wol. Toen ze zochten om een shopje te starten vanuit hun voormalig winkeltje-aan-huis, raadde ik ook aan om iets te kiezen waar ze verstand van hebben.

Mijn moeder breidt al haar hele leven. Hun onkunde op e-commerce gebied maken ze ook goed door hun product goed te kennen. En dan komt over. Binnen twee jaar zitten ze op 10.000 kwalitatieve fans op Facebook (link).

Stel je voor je verkoopt telefoonhoesjes die je inkoopt uit China. Want dat was makkelijk en goedkoop inkopen. Heb je echt elke dag zin om leuke weetjes te posten op Facebook? Of om nieuwe inkooporders uit te zoeken? Of om uit te zoeken of dat ene hoesje ook op de nieuwe versie van dat ene model past?

Mijn advies: heb wat met het product dat je verkoopt.

Dan even over marges

Dus je wilt TV’s verkopen? Leuk. Zit totaal geen marge op. Een groothandel vraagt je direct per hoeveel 100 je wilt inkopen.

Bij voorkeur heb je al berekend hoeveel marge je nodig hebt en wat het minimale gemiddeled orderbedrag moet zijn. Dat maakt het uitzoeken van je producten een stuk makkelijker.

Om even weer in te haken op de shop van mijn ouders. Zij hadden een flinke hoeveelheid goedkoop wol ingekocht. Want dan is de shop mooi gevuld. Totdat je pakketten moet samenstellen en je elke keer 10 minuten bezig bent met een pakket vol producten zonder gezonde marge. Dan verdien je geen geld meer.

Even een rekenvoorbeeld. Stel je verkoop een product van € 50, of je gemiddelde orderwaarde is € 50. En je hebt 20% marge. Dat betekent dat je op elke order €10 verdient. De verzendkosten zijn €5. Dus op elke order verdien je €5. Daar moet je nog van betalen:

  • Inpakmateriaal
  • De kosten of tijd van inpakken tot op de bus doen
  • Een percentage voor retourkosten (bij kleding zijn de retouren snel 30%)
  • Transactiekosten

En dan reken ik niet de marketing, hosting, klantenservice, boekhouding en websitebeheer mee.

Natuurlijk als je genoeg verkoopt, kan dit wellicht uit. Ook met lage marge kun je een leuk inkopen hebben. Maar dan heb je volume nodig. Stel je wilt € 5000 per maand verdienen, dan heb je al 1000 verkopen nodig, zonder de kosten (behalve verzending) meegerekend.

Dit kan. Maar dit zijn 30 orders per dag. Reken maar dat je een fulltime job hebt aan afhandeling, administratie, inkoop en marketing als je dit hebt bereikt. Met een beetje mazzel houd je een inkomen van € 2500 – € 3500 over. Dan doe je het goed.

Als dat je doel is, ga er voor. Als je echter flink meer wilt verdienen, let goed op de marge van je producten!

Anecdote: toen ik mijn derde shop startte in zelfgemaakte zeep hadden we producten met 50% – 80% marge. En deze producten konden met briefpost verstuurd worden. We hadden een lage orderwaarde (€ 25), maar pakten dus wel € 10 winst per order, zonder veel werk of extra kosten. Mijn eerste shop deed ik € 5000 omzet met kaarsen, en had ik net zoveel kosten aan inkoop, fulfilment, verzending en retouren. Omzet zegt eigenlijk niks.

Waarom de gemiddelde orderwaarde belangrijk is

Eigenlijk heb ik in mijn enthousiasme al hierboven het een en ander behandeld. Maar mocht het nog niet duidelijk zijn: de gemiddelde orderwaarde is cruciaal voor je succes.

De gemiddelde orderwaarde is het gemiddelde bedrag wat je klanten in je shop besteden. Hoe hoger deze is, des te relatief lager zijn je vaste kosten per order.

Als je vaste kosten € 10 zijn per order, dan heb je liever een gemiddelde orderwaarde van € 100 dan € 50.

Dit betekent niet perse dat je producten moet verkopen van €100. Je kunt ook producten verkopen die per stuk € 25 zijn en als set aanbieden. Of goedkopere en duurdere opties, zodat het gemiddelde op € 100 komt.

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar heb je een goede marge, maar een lage orderwaarde (bv telefoonhoesjes), dan wordt het hard werken. Hetzelfde voor een lage marge en hoog orderbedrag (TV’s).

Let ook op trendgevoeligheid

Producten laten scoren in zoekmachines is hard werken. Ook is het duur om een assortiment in te kopen en op te slaan.

Houd hier rekening mee als je trendgevoelige producten koopt. Bijvoorbeeld telefoonhoesjes. Deze zijn van nature al gevoelig aan trends. Als Pokemon hot is, wil iedereen Pokemonhoesjes. De volgende maand zijn deze weer vergeten.

Daarnaast komt elke week een nieuwe telefoon op de markt. Wat doe je dan met je hoesjes van vergeten modellen?

Een product kan initieel erg aantrekkelijk lijken om te verkopen. Maar enthousiasme kost geld. Denk goed na over hoe langdurig het product aangeboden kan worden.

Een aantal categorieën waar dit bijvoorbeeld extreem voor geld: kleding, electronica, electronica-accessoires, zonnebrillen, schoenen en horloges.

Ik heb een jaar lang voor een kledingwebshop gewerkt. Tweemaal per jaar ging vrijwel de hele collectie die over was tegen kostprijs weg. Zo trendgevoelig is mode!

Vergankelijkheid, niet onbelangrijk

Dan heb je nog vergankelijkheid. Dit geldt als je eten of drinken verkoopt. Maar ook planten, kaarsen, supplementen, bier, condooms, verf, zonnebrand, nagellak en shampoo zijn vergankelijk.

Als je in een branche stapt met vergankelijk producten, houd hier dan rekening mee. Koop niet te veel in in het begin. Zorg ook dat je slim wordt in het uitzoeken van de juiste producten. Let er ook op dat je concurrenten producten extreem gaan afprijzen als ze met producten zitten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten.

Gewicht en afmetingen kunnen een probleem zijn

Verzendkosten. Elke webwinkelier zal er over klagen. En het probleem is: hoe kleiner je bent – hoe meer je betaalt. Alle grote jongens hebben deals met koeriersbedrijven, want ze doen veel volume. Ze hebben ook nog eens deals op de inkoopprijs.

Jij betaalt de volle inkoopprijs voor je producten én de volle pond voor de verzending. Het leven is niet eerlijk.

Het wordt extra zuur als je grote of zware producten verkoopt. Is je pakket zwaarder dan 10 kilo, dan betaal je binnen NL met PostNL al minimaal € 13,25. Dit is het dubbele van wat je normaal betaalt. Dus heb je hier geen rekening mee houden, dan zijn je verzendkosten dus tweemaal zo duur. Tijd om je business case aan te passen, dus.

En als je producten groter zijn, bijvoorbeeld tafeltennistafels, dan heb je ook een uitdaging. Opslag gaat duur zijn. Of je nu zelf opslaat of door een fulfilment-bedrijf. De laatste rekent vaak een bedrag per m2 opslag.

Mag je überhaupt je product verkopen?

Even weer terug naar mijn zeepshop. Wij verkochten dus zelfgemaakte zeep. Gemaakt van 100% biologische, legale producten. Echter, als je de chemische samenstelling verandert van hetgeen je verkoopt, dan moet je een keuring laten doen.

Elk product moet een rapport krijgen, dat € 2000 per product kost. Op zich heel goed. Maar daar hadden we van tevoren geen rekening mee gehouden.

Kijk ook goed naar jouw product. Is het legaal om te verkopen in Nederland? Of kan je problemen krijgen met je product? Let op:

  • Zijn er bepaalde wetten rond je product? Zo heb ik ooit met een ondernemer gesproken die wilde wietzaad internationaal verkopen vanuit Nederland. Dit mocht dus lang niet in alle landen. Ook adverteren op Google kun je wel vergeten.
  • Zijn het geen namaak-producten? Er is iets als ‘Merkrecht’. Als je mode verkoopt of bijvoorbeeld controllers voor consoles, zoek dan uit of er merkrecht op rust. Hier kun je problemen mee krijgen.
  • Keuring voor eten en cosmetica. Als je eten verkoopt binnen Nederland, gelden er strenge regels. Zoek uit of je je zelfgemaakte chocola of eiwitrepen zomaar mag verkopen. Waarschijnlijk niet.

Zoek uit of je je product zomaar mag verkopen. Uit eigen ervaring weet ik dus dat dit niet altijd vanzelfsprekend is.

Hoe afhankelijk ben je van je leverancier?

Een ander verhaal uit eigen ervaring: afhankelijkheid van één leverancier is niet fijn. Zo verkocht ik Bolsius kaarsen. Deze kocht ik in via een tussenhandel. Intussen was een familielid van de leverancier ook een webshop met Bolsiuskaarsen begonnen. Je begrijpt dat dit niet heel goed voelde. De leverancier weet natuurlijk precies welke producten goed verkopen en hoeveel marge ik maak. Hoe weet ik dat zijn familielied deze informatie niet krijgt?

Bolsius zelf wilde niet leveren aan mij, want: te klein.

Een ander voorbeeld is dat ik producten inkocht voor mijn zeep bij een groothandel. Deze groothandel liet het materiaal altijd brengen door een bedrijf dat geen moeite deed om te checken of ik aanwezig was. Standaard werden mijn producten 3 km afgeleverd bij een afhaalpunt. Daar bleven ze dan maximaal een paar dagen staan. Voor mij soms niet te doen.

Kortom: er kan van alles gebeuren in de relatie met je leverancier. Ook meegemaakt met opdrachtgevers:

  • Ruzie met de leverancier. Dan kun je onderhandeling wel vergeten.
  • Een keer producten aangeboden onder adviesprijs, waardoor als straf de producten standaard een week later werden geleverd. (Een leverancier mag niet zomaar niet meer leveren, dus kun je zulke straffen uitdelen).
  • Producten uit het assortiment van leverancier die hardlopers waren in een shop. Als de leverancier ook de producent is, ben je de sjaak.
  • Leverancier gaat failliet. Als je 100% leverancier bent van producten van de producent, kun je maar beter zorgen dat je een plan B hebt.
  • Marges worden afgeknepen. Google maar eens op de macht dat Apple heeft over winkels die exclusief Apple producten verkopen.

Bij voorkeur ben je dus niet afhankelijk van één leverancier. Of je moet bewust dit risico nemen. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

Hoeveel concurrenten verkopen jouw producten?

Ooit gehoord van de Blue Ocean Strategy? Niet? Lees je hier in. Deze strategie houdt in dat je je gaat begeven in een compleet nieuwe markt. Dus waar je vrij spel hebt. Een beetje zoals de iPhone dat deed met haar innovatieve design.

Of zoals CoolBlue dat deed door extreem in te spelen op klantgerichtheid, in plaats van prijs.

Wat je absoluut niet wilt is je gaan begeven in een verzadigde markt met dezelfde strategie en producten als 10 andere shops. Zo win je de oorlog niet.

Doe goed onderzoek naar welke spelers er zijn en of jouw productassortiment uniek genoeg is ten opzichte van deze concurrenten om mee te doen met het spel.

Storytime. Ik heb een periode een opdrachtgever gehad in de huisdierbranche. Nee, niet handel in huisdieren. Spullen voor huisdieren.

De groothandel had een leuk trucje bedacht. Deze zag dat er veel mensen, zoals jij, interesse hebben om een shopje te starten. Hij dacht: als ik nou een systeem bouw, zodat mensen mijn producten kunnen verkopen via een kant-en-klare oplossing, dan heb ik een win-win situatie. Ik verkoop mijn producten, en de ander heeft een gevulde webshop.

Leuk en aardig, maar uiteindelijk had hij dus 80 klanten die een webshop bij hem huurden. Met zijn producten. Wie denk je dat de echte winnaar was in dit spel?

Samenvattend: wat is het ideale product?

Ok. Dat was een redelijke zit. Hopelijk ben je nog niet afgehaakt. Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Ook mag je best eigenwijs zijn en mijn advies negeren. Doe ik zelf ook vaak. Als je niet begint, kom je ook nergens.

Maar maak je keuze wel bewust. Hier mijn samenvattende lijstje van het ideale product. Jouw ideale product:

  • Heb je iets mee. Past bij je. Heb je verstand van.
  • Heeft een gezonde marge.
  • Heeft een gezond orderbedrag. Of valt te combineren tot een gezond orderbedrag.
  • Is niet trendgevoelig, of je weet de risico’s en ziet een kans.
  • Is niet vergankelijk, of je weet de risico’s en ziet een kans.
  • Wordt nog niet door 10+ vergelijkbare shops aangeboden.
  • Is legaal om te verkopen (niet onbelangrijk).
  • Is niet te zwaar of groot om te verzenden (of hier houd je rekening mee).

Een paar mitsen en maren, maar dit moet hem zijn. Hopelijk heb ik je wat wijzer gemaakt of je productkeus bevestigd. In het volgende artikel gaan we verder!

Verdien Geld Met Een Webshop: Is Het De Juiste Keuze? (Deel 1/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Welke Producten? (Deel 2/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Wat Is Je Unfair Advantage? (Deel 3/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Pak Je De Marketing Aan? (Deel 4/5)
Verdien Geld Met Een Webshop: Hoe Zorg Je Voor Groei? (Deel 5/5)